فتح الله امیری: اکرانهای جمعوجور به سینمای مستند کمک میکند
به گزارش روابط عمومی موسسه تصویر حیات وحش و به نقل از ایسنا، سینمای مستند در چندسال گذشته توانسته با انتخاب موضوعات متنوع و همچنین به تصویر کشیدن بحرانهای مختلف در میان مخاطبان جایگاه بهتری پیدا کند.
اما آن چیزی که همچنان دغدغه بسیاری از مستندسازان است محدودیت در انتخاب موضوعات و همچنین نبودن شرایط مناسبی برای اکران سینمایی و حتی آنلاین است. به همین منظور و در آستانه جشنواره فیلم فجر با کارشناس حوزه سینمای مستند به گفتوگو نشستهایم تا بیشتر نسبت به مشکلات سینمای مستند آگاه شویم.
فتحاله امیری، مستندساز ایرانی (حیاتوحش) – در گفتوگو با ایسنا در مورد توجه یک مستندساز به موضوعات روز و مهم جامعه اظهار کرد: نوع نگاه یک مستندساز در انتخاب موضوعات مهم است، برای نمونه بنده در مورد انقراض گونههای زیست محیطی و حیات وحش حساسیت خاصی دارم و سعی میکنم به این موضوعات بپردازم اما ممکن است یک مستندساز به موضوعات دیگری توجه داشته باشد اما در مجموع یک مستندساز باید دغدغه مردمی داشته باشد.
وی ادامه داد: در اصل رسالت یک مستند باید این باشد که به حل بحران و توصیف آن کمک کند. یک مستندساز وقتی یک بحران را بیان کند آن وقت کارشناسان هم پای کار حل مشکل میآیند و راه حل پیدا میکنند.
این مستندساز در مورد مشکلات اکران فیلمهای مستند نیز یادآور شد: وقتی ذائقه مخاطب، سینمای مستند باشد و در فرهنگ ما دیدن این فیلمها جا بیافتد آن وقت شرایط اکران هم درست میشود، برای فیلم آخر خودم «در گرداب انقراض» که در خانه سینما اکران شد سالن و تمام صندلیها و حتی بالکن پر بود و این نشان میدهد که اگر شرایط برای اکران فراهم باشد مخاطب هم استقبال میکند. در واقع اکرانهای جمعوجورتر آن هم در یک سری سینماهای مخصوص میتواند به سینمای مستند کمک کند.
وی در خصوص اکران آنلاین فیلمهای مستند نیز تصریح کرد: اگر در اکران آنلاین سازنندگان فیلم در حوزه تبلیغات خوب عمل کنند قطعا اکران موفقی خواهند داشت اما در غیر این صورت اتفاق خاصی برای فیلم نمیافتد.
امیری در پایان به هجدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت نیز اشاره کرد و گفت: این دوره از نظر موضوعی و همچنین از نظر کیفی و فنی نسبت به سال گذشته بهتر شده بود و این نشان میدهد که سینمای مستند ما زندهتر شده و آینده خوبی خواهد داشت.
خبرنگار محمد طاووسی، دبیر شیما غفاری، ایسنا